Friday, December 10, 2010

PERSEDIAAN PROGRAM NAM GLOBE '10


Satu lagi amanah yang terpkasa ku pikul. Di akhir bulan Oktober itu, aku mendengar khabar FTI bercadang mengadakan program global outreach. lantas apabila ada meeting yg diadakan oleh sahabat-sahabat sekelas, aku dipilihsebagai setiausaha program. Allah, berat rasanya hati ni. baru sahaja tamat Bengkel Rawatan Islam. sudah datang pula beban yg baru. namun ku terimanya dengan hati terbuka. mungkin ini peluang yg Allah beri untuk aku mengukuhkan lagi ukhwah aku dengan sahabat-sahabat dan memperbaiki diriku untuk menjadi pemimpin keluarga, bahkan mungkin pemimpin masyarakat pada masa akan datang. ku terima amanah itu dengan hati yg redha. di sinilah terujinya ukhwah antara kami, di sinilah juga menjadi wasilah pengukuh ikatan antara kami.

Sekali lagi aku terpaksa menghadapi pelbagai ragam kawan-kawanku yg pelbagai. ada yg menunaikan tanggungjawabnya dgn baik, ada juga yg cuba melaksanakan dgn baik tetapi tidak mampu, ada juga melaksanakannya sekadar-sekadar sahaja, bahkan ada yg menolaknya begitu sahaja. namun tetap ku gagahi juga. aku juga banyak kelemahan, terkadang silap bicara dan perlakuannya, namun tetap ku lakukan dgn sepenuh upayaku. biarpun masih ada yg hanya pintar berbicara di dalam meeting menunjukkan belangnya, namun goyang kaki di belakang orang. ada juga yg selalu datang lewat, bahkan tidak datang meeting dgn alasan masing-masing. apakan daya, aku hanya insan biasa,aku juga banyak silapnya.

Kertas kerja menghadapi pelbagai masalah, dua minggu sangkut di Fakulti Pendidikan. kemudian sangkut hampir 2mggu juga di International Student Council UTM. penajaan juga masih terlalu sedikit.masih tidak lagi bergerak. Dr.Farah dan Dr.Arieff selaku Penasihat Program selalu push kami supaya menyiapkan segala persediaan dgn baik. mereka juga banyak membantu dari segi pengurusan dan komunikasi dengan pihak yg berada di Aceh. Terima kasih buat kalian.

Peperiksaan Akhir Semester pada kali ini benar-benar teruji di kalangan aku dan ajk MT yg lain. di waktu orang lain sedang sibuk mengulangkaji pelajaran, kami pula sibuk dengan pelbagai persiapan untuk program. banyak masa terpaksa dikorbankan untuk menyempurnakannya. peperiksaan kali ini umpama hanya ujian pertengahan semester.ada yg sempat diulangkaji sedikit, ada juga yg tak sempat langsung diulangkaji. segalanya kami serahkan kepada Allah untuk membantu.

Mudah-mudahan segala usaha kami dlm menyempurnakan amanah ini, diterima Allah sebagai ibadah yg sempurna. moga keputusan yg diperoleh nanti akan dibantu juga oleh Allah. moga Allah mengampuni sahabat-sahabat kami yg hanya memikirkan dirinya sahaja tanpa ada usaha membantu kami menjalani segala beban ini. insyaAllah.

2 comments: