Friday, January 14, 2011

PERKAHWINAN FAKHRUL ANUAR DAN MUZDALIFAH

Aku tak dapat menhadiri majlis akad nikah mereka kerana aku terpaksa ke Aceh untuk program global outreach anjuran FTI. aku bertolak pada 3 Dis, sedangkan majlis akad nikah mereka pada 4 Dis. apapu doaku sentiasa mengiringi mereka.

Aku pulang ke rumah seminggu sebelum majlis walimah mereka dilangsungkan. semasa perjalanan pulang, aku sempat singgah di majlis walimah kawan sekolahku, Izyan Fauzi. sempat juga singgah di Ayer Hitam. Setelah sampai di rumah, aku tahu banyak persiapan yang perlu dilaksanakan. sepanjang membuat persiapan tu, banyak perkara yang aku pelajari. antaranya:

1. Mengenali pokok lengkuas serta cara mencabutnya dari tanah dan membersihkannya.
2. Mengetahui betapa pentingnya hidup bermasyarakat. saling tolong-menolong antara satu sama lain tanpa mengira masa,tenaga, dan harta.
3. Mengenal hati budi orang termsauk saudara-mara sendiri.

-ada yang banyak membantu tanpa banyak bicara,
-ada yang membantu dan banyak 'bicaranya',
-ada juga yang kononnya banyak membantu dan 'banyak bicaranya'
-ada juga yang mahu dirinya dijemput bagai tetamu kehormat sedangkan yg kawin tu adalah anak saudaranya sendiri.

Pelbagai ragam manusia. pelbagai masalah juga yang dihadapi abangku dan isterinya hadapi. moga bahtera kehidupan rumahtangga yang mereka lalui itu akan dihadapi dengan tabah dan bahgia. Barakallu lakuma wajama'a bainakuma fi khair.

No comments:

Post a Comment